fredag den 14. november 2014

Bogforum 2014 - del 2

Læs for livet
Vi fik hentet Carina, mast både hende og oppakning indenbords og kørte resten af vejen. Vel fremme udnyttede vi groft Louises transportmiddel og læssede den med bogdonationerne til Læs For Livet.

Læs for livet laver små biblioteker på steder, der huser sårbare børn og unge, såsom julemærkehjem, krisecentre, døgninstitutioner og børnehjem.

Desværre kan jeg ikke tage ret meget af æren for mængden af bøger, som vi medbragte til den gode sag. Jeg har aldrig haft trangen eller lysten til at eje mange bøger. Jeg har to hylder med bøger, hvoraf halvdelen er min egen produktion. Så ejer jeg nogle kogebøger og børnebøger fra min barndom. Ikke noget der kan gives videre.

Heldigvis anmelder jeg engang imellem bøger til litteratursiden, så jeg havde da et par stykker, jeg kunne give videre.

Louise griber pennen
Vores lørdagsprogram var ret stramt. Noget strammere end vi er vant til.

12:00 Louise signerer
12:00 Chris Carter signerer (Anika skulle have en bog med hjem til sin gemal)
13:00 Carina og Anika står i tombola hos "Læs for livet"
14:00 Pernille holder foredrag på Børnescenen
15:00 Pernille signerer på Tellerups stand
15:30 VIP træf hos Tellerup.

Som det første fik vi overdraget bøgerne til Læs For Livet, inden vi vendte kursen mod Tellerups stand og fik krammet os igennem staben af medarbejdere, efterhånden som vi løb på dem.

Overraskende hurtigt blev det tid til at Louise skulle gribe kuglepennen og signere bøger, og en kø af pæn størrelse samlede sig foran bordet.

Normalt er en eller flere af vores lille rejsegruppe i nærheden, når der signeres, for hvis der ikke er nogen, som gerne vil have en krusedulle, kan tiden blive lang. Men Louise blev godt underholdt uden vores hjælp. Hver gang jeg kastede et blik over mod, hvor hun sad, virkede køen til at have samme længde.

Sludre, sludre, selfie
Jeg fik snakket lidt med læsere, som var på Tellerups stand. En fortalte, at hun havde nydt I Pandoras æske, hvilket jeg skamløst lappede i mig. Som forfatter holder man af alle sine bøger, men jeg har lidt et svagt punkt for IPÆ, da denne ikke rigtig synes at have ’ramt’ læserne. En anden læser udtrykte håb for, at jeg ikke tog livet af Viking.

Jeg fik også talt med Flemming Schmidt, som har lavet illustrationerne til Merlin. Man kan vel sige, at han er Merlins papa – manden bag Merlins visuelle design. Jeg elsker Flemmings tegninger, og jeg håber, at jeg får muligheden for at sætte ham i sving med at lave flere illustrationer til Merlin-bøger.

Og på et tidspunkt endte jeg i Tellerups baglokale, hvor jeg muntrede mig med at tage en dobbeltgænger-selfie.

Frokost og tågehjerne
Mens Anika jagtede Chris Carter for at få en signering til gemalen, og Louise skrev smukke hilsner i Dom 1 og Dom 2 (seriøst, hun har virkelig en lækker håndskrift), gik det op for mig, at jeg hellere måtte få noget frokost indenbords, så jeg ikke dejsede ned fra Børnescenen i et pludseligt anfald af sult. Jeg fik købt en sandwich og huggede halvdelen i mig stående udenfor Bellacenteret, mens Carina røg.

Efter en times signering var Louise endelig igennem køen, og vi vandrede hen for at samle hende op. Det var slet ikke gået op for hende, hvor lang tid der var gået, så hun har uden tvivl haft en rigtig god time sammen med både nye og erfarne læsere af Dom-bøgerne.

Anika og Carina satte kursen ned mod Læs for livet, hvor de skulle passe tombolaen, mens Louise og jeg … ja, jeg ved faktisk knap nok, hvad vi lavede. På det her tidspunkt begyndte min hjerne at blive ret tåget, og mit fokus lå et sted: På Børnescenen.

1 kommentar:

  1. Hahaa ... det lyder som om jeg jagtede den stakkels Chris Carter rundt i hele Bella Centeret. ;-)

    SvarSlet