søndag den 11. august 2013

"Jeg vil være forfatter" - at gøre manus klar til forlag

Godt så. Du har gjort dit forarbejde grundigt. Du har skrevet, skrevet, skrevet og redigeret, redigeret, redigeret til du nærmest hader din tekst ... og nu, nu skal den af sted til et forlag.

God ide, men har du helt styr på, hvordan man sætter et manuskript?

Indrykninger
Min kunnen med et tastatur var selvlært i sin tid, og da jeg sendte de første tekster til forlagene havde jeg ikke lært den vidunderlige tabulator-tast at kende. Jeg lavede indrykninger med mellemrumstasten. To slag på mellemrumstasten og jeg fik en fin indrykning (så meget havde jeg da afluret de trykte bøger).

DET er en fejl, man hurtig får fralagt sig, efter at man har gennemgået flere hundrede siders manuskript for at ændre "mellemrumstast-indrykningen" til "tabulator-indrykning". Det var beklageligvis Tellerup, som måtte lære mig det, men jeg er åbenbart ikke den eneste.

Desuden: I et helt nyt afsnit skal der ikke være indrykning (for eksempel starten af et kapitel eller et afsnit efter en blank linje), men derefter skal der være indrykning, når en ny person taler.

Eksempel:
Det var en helt ny dag.
  "Nå, skal vi så komme i gang med arbejdet?" spurgte Bo.
  Den lille flok skuttede sig i kulden, og ingen mødte hans blik.
  "For fanden! Hvad er der i vejen med jer?" Bo stampede i den frosne jord. "Zombierne er på vej! Vi må gøre noget!"

Sidst, men ikke mindst: Indrykninger i forbindelse med at den samme person taler.
Jeg kan se, at det ikke er alle forlag, der følger "reglen", men jeg kan personligt gode lide den, da det er logisk.

Jeg bruger mit eksempel ovenover til at demonstrere.

Det var en helt ny dag.
  "Nå, skal vi så komme i gang med arbejdet?" spurgte Bo.
  "For fanden! Hvad er der i vejen med jer?" Bo stampede i den frosne jord. "Zombierne er på vej! Vi må gøre noget!"

Jeg har fjernet "Den lille flok skuttede sig i kulden, og ingen mødte hans blik", så nu taler Bo i to afsnit lige efter hinanden. DET er en fejl i min verden. Når jeg læser, at Bo taler i første linje, og jeg ser en ny, indrykket replik, tror jeg automatisk, at en ny person taler.

Hvis Bo bare taler, vil jeg skrive det sådan her:

  "Nå, skal vi så komme i gang med arbejdet?" spurgte Bo. "For fanden! Hvad er der i vejen med jer?" Bo stampede i den frosne jord. "Zombierne er på vej! Vi må gøre noget!"

Gåseøjne
Den korrekte brug af gåseøjne eller " sammen med andre tegn som komma og punktum.
Hvis du er i tvivl, så studer trykte bøger og bid mærke i, hvordan det gøres. Eller få eksempler på den korrekte måde her:
"Jeg hader dig!" råbte hun.
"Du er da en sød lille en," smilede han.
"Du skal bare gå din vej."
"Elsker du mig?" tudede hun.

Bemærk, at jeg har skrevet med lille bogstav, når replikken afsluttes med et komma. Jeg HAR set bøger, hvor bogstavet skrives med stort, men det er meget sjældent. Og personligt bryder jeg mig ikke om det. Det ser sjusket ud.

Grundlæggende kan man sige, at gåseøjne "indrammer" replikken, og andre tegn skal ikke bevæge sig udenfor som komma, punktum, spørgsmålstegn eller udråbstegn. Ikke hvis de hører til replikken.

Der skal for eksempel ikke være punktum efter " som her:
"Du skal bare gå din vej". eller dobbeltpunktum som her "Du skal bare gå din vej.".

Brug af ...
Først og fremmest: Du skal kun bruge tre prikker af gangen. Ikke fire, fem, syv eller to. Men tre!

Der er to måder at bruge "..." på.

Den ene er, når et ord "hakkes over".
"Ho... hold så op! Lad mi... mig være!"

Her skal "..." stå helt op ad ordet, som afbrydes.

Den anden er, når "..." viser en tøven eller en tænkepause.
"Jeg kan virkelig godt ... lide dig.

Her skal der være mellemrum mellem "..." og de andre ord i sætningen.

Sidetal
Tjek lige at du har husket at sætte sidetal på dit manuskript. Lidt surt hvis en medarbejder på forlaget taber hele stakken af papirer, og alt ender i et frygteligt rod.

Jeg HAR prøvet at glemme at sætte sidetal på, så ... husk at tjekke ;o)

Sidst - men ikke mindst - hvad har DIT forlag af specifikke ønsker?
Forlagene er ikke ens, så inden du sender manuskriptet af sted, er det godt at investere nogle minutter på at snuse lidt rundt på hjemmesiden og se, hvad de skriver om at modtage manuskripter. Visse forlag vil kun have på papir, andre vil have dem sendt pr. mail.

Nogle forlag er heller ikke interesserede i at modtage manus, så det er endnu en grund til at gøre forarbejdet. Der er ingen grund til at spilde måneder på at vente på et svar, hvis forlaget vender tilbage med: "Nej tak, vi udgiver ikke fantasy/science fiction/krimier/erotisk litteratur".

Nå, er du klar til at sende dit manus af sted?

Fint ... så er der kun tilbage at vente! :o)

2 kommentarer:

  1. Denne lille tekst var guld værd :)
    Tak ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie.

      Dejligt at høre at du kunne bruge teksten :)

      Slet